Опис досвіду

 

       Серед сотень професій існує лише одна,                 без  якої не могли б існувати всі інші -                     це професія вчителя. Педагог має бути                    джерелом радісного, пізнавального і                       морального зростання своїх                                      вихованців.  Жодна інша  професія не                     ставить таких  вимог до людини.                             Педагог забов’язаний  бути яскравою,                      неповторною особистістю,                                        носієм цінностей, глибоких знань,                         високої культури.

Перед вчителем постає нелегке питання: як зробити, щоб урок був цікавим, розкривав творчий потенціал учнів, забезпечив використання знань на практиці.

Я працюю вчителем 21 років. Люблю свій предмет і з задоволенням ділюсь знаннями зі своїми вихованцями, намагаюсь проявляти творчість, шукати нові шляхи активізації діяльності учнів, використовувати інтерактивні технології навчання.

Сучасний учитель іноземної мови - учитель, який докорінно переосмислив свою роль у навчально-виховному процесі з урахуванням новітніх рис суспільства: розвиток комп'ютерного інтелекту та усвідомлення, що іноземна  мова є лідером у міжнародному спілкуванні.

Згідно з методичними рекомендаціями щодо організації навчально - виховного процесу зміст навчання іноземної мови має бути зорієнтованим на розвиток мотивації до вивчення і на формування комунікативних умінь та навичок у всіх видах мовленнєвої діяльності.

У сучасному мовному просторі інформаційно-комунікативні технології стали невід’ємною частиною спілкування, отримання інформації, розвитку творчих здібностей та самоосвіти.

         Щоб активізувати пізнавальну діяльність учнів у процесі оволодіння знаннями я шукала більш ефективні форми і  методи навчання. Великого значення в організації та удосконаленні навчального процесу на уроках іноземної мови посідає впровадження інтерактивних технологій. Тому я обрала самоосвітню проблему: «Впровадження методу проєкту на уроках англійської мови». Вважаю, що тема є актуальною, оскільки у сучасному освітньому середовищі якісна організація навчання не може здійснюватися без використання засобів інтерактивних технології. Актуальність проблеми обумовлена кількома аспектами: поєднання корисного і цікавого, навчання і розваги, наочності і інформативності.

    При плануванні своїх уроків я враховую те, що будь – який метод навчання має забезпечувати:

ü Активну участь учнів у процесі навчання

ü Встановлення зворотного зв’язку в системі« педагог – учень»

ü Можливість застосування набутих навичок і знань в реальному житті

ü Розвиток цільових навичок поведінки

ü Мотивацію учнів до підвищення ефективності своєї діяльності на заняттях і в реальних ситуаціях

    При організації інтерактивного навчання необхідно дотримуватися правил:

o   У роботу повинні бути залучені всі учні,

o   Активна участь учнів у роботі повинна заохочуватися,

o   Учні мають самостійно розробити та виконувати правила роботи у групах,

o   Навчальна аудиторія має бути підготовлена до роботи у групах.

         Практика показала, що при використанні на уроках інтерактивних методів навчання учні запам’ятовують матеріал майже повністю.

Поліпшується не тільки запам’ятовування матеріалу, але і його використання у повсякденному житті.

Йдучи на урок, щоразу задумуюся, яким має бути сучасний урок, як організувати і провести його, щоб зацікавити дітей та отримати максимальну віддачу?

Так, як працюю з учнями початкових класів, помітила, що найкраще учні запам’ятовують матеріал  у грі. Вважаю, що гра розвиває допитливість та зацікавлення учнів до предмета. Адже на сучасному уроці, який вимагає від дітей великої інтенсивності та концентрації уваги, напруги сил і знань, різного роду змагання допомагають зняти втому у дітей, розвивають уяву, увагу, допомагають подолати сором’язливість та мовний бар’єр. Захоплюючись нестандартними формами роботи, діти не помічають, що вчаться, пізнають, запам’ятовують нове, орієнтуються в надзвичайних ситуаціях, поповнюють запас уявлень, поняття, розвивають фантазію.

Навіть найбільш пасивні учні беруть участь у нестандартних змаганнях з великим бажанням, докладаючи всіх зусиль, щоб не підвести свою команду. У своїй діяльності за допомогою комп’ютера я використовую різноманітні комп’ютерні технології: мультимедійні презентації, відео матеріали, Інтернет-ресурси. Їх вид залежить від типу уроку, його мети та структури.

Вікові психологічні фактори розвитку учнів початкової школи:

·       відкритість молодших школярів до спілкування;

·       сенситивність до засвоєння іноземної мови;

·       чутливість дітей цього віку до новизни;

·       відсутність упереджень, негативних стереотипів , внутрішня схильність до міжкультурної комунікації;

·       інтерес до світу англомовного ровесника, його ігор, захоплень, стереотипів поведінки, до реалій дитячої субкультури англомовних країн;

·        чутливість дітей цього віку до соціолінгвістичних нюансів мовлення, до його фонологічних характеристик та мовленнєвого етикету.

При формуванні загальнокультурної компетентності також слід врахувати індивідуально-типологічні особливості дітей, зокрема особливості їх психічних процесів (сприйняття, уваги, пам’яті).  

Адже відомо, що одні молодші школярі вразливіші по відношенню до звучних дій, інші краще сприймають, легше запам’ятовують, довше зберігають в пам’яті і легше відтворюють зорові враження, для третіх – головну роль відіграють моторні враження.

Використання різних видів наочності дає можливість врахувати індивідуальні особливості кожного учня початкової ланки.

Молодший шкільний вік є періодом активного розвитку мислення. Завдяки змістовній рефлексії та формуванню довільності психічних процесів пізнавальна діяльність контролюється і керується самою дитиною.

Іноземну мову дитина запам’ятовує двома способами:

·       прямим – безпосереднім зіставленням значення та звучання слова з предметом (явищем, дією) реальної дійсності, що його цим словом названо;

·       непрямим – через здогадку про значення слова та словосполучень на основі базових знань.

Крім того, важливою психологічною особливістю молодших школярів є переважання мимовільної уваги та її низька концентрація та стійкість. Якщо дитині не цікаво, вона перестає добре сприймати матеріал і починає відволікатися. Слід також мати на увазі, що у молодших школярів наочно-образна пам'ять домінує над логічною. Вони краще запам’ятовують конкретні предмети, кольори, події, осіб, факти. Тому асоціація слова з конкретним предметом або дією є необхідною умовою засвоєння мовного матеріалу на цьому етапі.

Навчання іноземній мові вимагає широкого впровадження прогресивних технологій, які дозволятимуть змінити парадигму іншомовної освіти шляхом залучення учнів в активну пізнавальну діяльність мовою, що вивчається.

В основі навчання дітей усному спілкуванню іноземною мовою лежить гра, яка є психологічним виправдання для переходу на нову мову навчання. Використання гри дозволяють учителеві формувати такі завдання, в яких є мотив і мета і які диктують вживання необхідних зразків спілкування.

Ігри заслуговують на широке застосування на уроках англійської мови. Окрім таких функцій, як підвищення інтересу і мотивації для спілкування іноземною мовою, розвиток мимовільної уваги і пам’яті дітей, гра має ще одну величезну перевагу – вона може бути застосована в усіх видах учбової діяльності на уроці:

·       в роботі з текстом;

·       в процесі закріплення лексики;

·       навчанні непідготовленому мовленню;

·       з метою закріплення пройденої лексики і лексико-граматичних конструкцій по будь-якій темі.

На уроці введення нового матеріалу незамінним є використання мультимедійних презентацій й таблиць - найефетивніших під час семантизації лексичних одиниць та первинного відпрацювання їх використання.

На уроках формування навичок і розвитку умінь процес засвоєння знань із застосуванням ІКТ стає цікавішим та ефективнішим, автоматизується вживання граматичних структур в усному мовленні, а також формується граматична правильність мовлення за рахунок багаторазового вживання мовленнєвих структур.

Ефективним для розвитку мовних та мовленнєвих навичок, зокрема граматичного аспекту говоріння, є використання наочності, відтвореної за допомогою комп’ютера. Наприклад, застосування комп’ютерних технологій є доцільним під час тренування та закріплення вживання часових форм.  

На уроках узагальнення та систематизації знань використання комп’ютерних технологій допомагає структуруванню отриманих знань.  Вікторини, анімаційні таблиці, малюнки та схеми, відеофільми сприяють підвищенню результативності засвоєння навчального матеріалу, ефективному використанню часу на уроці, мають велику практичну направленість завдяки зв’язку з реальним життям та іншими шкільними предметами. Наприклад, під час роботи над монологічним висловлюванням учнів можна використовувати наочність, відтворену за допомогою комп’ютера, як засіб створення смислової опори.

          Ефективність  використання технологій, що готують до комунікаційної діяльності особливо помітна на початковому етапі вивчення іноземної мови.           

 У початкових класах діти не сприймають довгих пояснень, тому намагаюся будь-яке пояснення проводити у формі бесіди та діалогу. Увагу маленьких школярів також можна привернути  яскравими іграшками, картинками, наочними предметами, розучуванням пісень за допомогою міміки та жестів.

Вважаю, що комп’ютер на будь-якому уроці допомагає створити високий рівень особистої зацікавленості учнів за допомогою інформації, яка виводиться  на екран.

Інтерактивні технології  відіграють важливу роль у організації навчально - виховного процесу завдяки тому, що вони надають учителю можливість урізноманітнити форми та методи роботи на уроці. Використовуючи комп’ютер, маю можливість організувати індивідуальну, парну й групову форми роботи. Також використання інформаційно-комунікаційних технологій стають у пригоді для наближення навчальної ситуації до реальної під час рольових ігор, дискусій, обговорень та інтегрованих уроків, що сприяє розвитку мовленнєвих навичок учнів. Зазначені форми роботи вже мають свої результати, а саме: підвищення мотивації вивчення англійської мови, активізація навчальної діяльності.

Часто використовую технології, що забезпечують комунікативну діяльність, тобто, інтерактивні технології: «Мікрофон», «Незакінчені речення», «Мозковий штурм», «Навчаючись – учусь» в основі яких лежать принцип безпосередньої участі кожного учня, пропонуються проблеми для спільного вирішення, застосовуються рольові ігри:

·        під час використання "Мозкового штурму" учасники, аналізуючи певні ситуації, вчаться критично ставитись до наявних фактів, розмежовувати основні і другорядні обставини, аналізувати, приймати рішення, також зникає страх виявитись "смішним", висловитись невдало і вивільнюється творчість, креативність думки («Мікрофон» - «Свята»-4 кл., «Проведення вільного часу» - 2 кл., «Мозковий штурм» - «Як ти проводиш свій вільний час»-3кл., метод проектів, нестандартні форми проведення  уроків);

·        створення портфоліо -  гарний спосіб оцінити кінцевий чи загальний результат роботи цілої групи. Портфоліо містить матеріали, що відбивають найкращі спроби вирішити проблему, тобто - результат критичного осмислення проблеми невеликим об'єднанням учасників;

·        усні, письмові, візуальні чи інші презентації - дають можливість виявити глибину знань про проблему і продемонструвати здатність мислити критично та логічного  мислення.         

Рольова гра дає дітям можливість поміркувати, обмінятися ідеями з партнером і лише потім озвучити свої думки перед класом.(«Моя сім’я »- 3клас, «Дозвілля»- 4 клас, «Їжа» - 3 клас, «Одяг» - 4 клас), Діти в групах розв’язують і супутні задачі – такі, як повторення граматичних навичок говоріння (теперішній або минулий час), розвиток уміння читати й розуміти на слух з метою вилучення загальної, конкретної і детальної інформації.

В своїй роботі також застосовую репродуктивні методи навчання, хорові, групові, парні, індивідуальні, а також комбіновані форми роботи, домагаючись формування мовних умінь і навичок усіма учасниками спілкування. Стійка увага учнів протягом усього уроку забезпечується завдяки тому, що міняються різні види і форми роботи. Майже на кожному уроці використовую аудіовізуальні засоби, що сприяє активізації і легкості засвоєння навчального матеріалу, зняттю перевтоми учнів, глибшому проникненню в сутність навчального процесу. Намагаюся раціонально розподілити час на уроці, вибираю оптимальний темп проведення уроку. В своїй роботі використовую  наочність, роздатковий матеріал, продумую тип, структуру уроку, чітко визначаю його навчальну, виховну та розвиваючу мету. Намагаюся вдало здійснювати  мотивацію навчальної діяльності учнів, щоб викликати інтерес  до предмету та до навчання, створювати доброзичливу атмосферу співпраці. Спілкуючись один з одним іноземною мовою, учні вчаться бути демократичними, думати критично та приймати рішення.

Такі форми роботи дозволяють встановити партнерські стосунки між дорослими і дітьми, розвивати в них потребу в навчанні, здійснювати особистісно-орієнтований педагогічний процес при вивченні іноземної мови.

Отже, вказані вище технології дозволяють досягти таких  результатів як уміння  висловлювати свої думки зрозуміло та впевнено по відношенню до оточуючих, формувати власну думку, вирішувати проблеми, самостійно займатися своїм навчанням, співпрацювати у групі, вибудовувати конструктивні взаємостосунки з іншими людьми.

У підготовці до уроку намагаюся враховувати вікові особливості учнів, їх психологічні можливості, добираючи відповідні форми і методи навчання, здійснюючи диференційований підхід у вивченні матеріалу

Таким чином, перевагами застосування інтерактивних технологій під час проведення уроків англійської мови, на мій погляд, можна вважати: підвищення якості навчання та ефективності контролю, збільшення кількості додаткової інформації, скорочення часу подачі матеріалу, зорієнтованість на сучасні методи навчання, які стимулюють мотивацію учнів. Застосування зазначених видів роботи підвищує ефективність засвоєння навчального матеріалу, сприяє міцному формуванню мовленнєвих навичок учнів. На мою думку, саме використання  інтерактивних технологій надає вчителю таку можливість, вони є на сучасному етапі найефективнішим, найшвидшим та найдоступнішим засобом комунікації.  Використання інтерактивного навчання – не самоціль, а лише засіб для досягнення тієї атмосфери в класі, яка найкращим чином сприяє співробітництву, порозумінню і доброзичливості, дозволяє у повній мірі реалізувати особистісно орієнтоване навчання.   

 

Немає коментарів:

Дописати коментар